Dakwah oleh mazhab Suku Baru di kalangan pemburu-pengumpul Nukak

Melalui senjata tentera tetapi juga senjata injil, penaklukan dan pemusnahan banyak orang Amerika maju dengan hebat semasa penaklukan Eropah. Akibat gabungan bentuk penguasaan yang terkenal ini didokumentasikan secara meluas dalam aspek pemusnahan fizikal dan perampasan material, tetapi kesan yang sama teruk dari indoktrinasi dan manipulasi bidang kehidupan orang asli lain yang telah dan sedang dilaksanakan hari ini tidak begitu mudah. boleh dilihat, menyebabkan perubahan beransur-ansur tetapi lebih mendalam dalam kehidupan masyarakat sebenar.

Dalam ulasan ini, selain daripada jejak yang ada di kalangan Nukak – orang nomad pemburu-pengumpul terakhir yang dihubungi di Colombia – saya berpegang pada hipotesis bahawa penginjilan sistematik dalam kumpulan itu bukan sahaja menunjukkan perubahan mendalam dalam sistem pemikiran dan kerohanian, tetapi juga. menunjukkan secara tegas dalam transformasi amalan budaya penting dalam cara hidup tradisional mereka sebagai pemburu-pengumpul. Perubahan ini, seterusnya, mengubah susunan sosial yang wujud dalam struktur ekonomi mereka, terutamanya strategi pendudukan wilayah dan cara pengeluaran dan penggunaan. Kita tahu kerja-kerja dakwah agama mazhab Protestan Suku-Suku Baru yang menyatukan hubungan tetap bermula dengan Nukak pada pertengahan 1970-an, di tengah-tengah hampir semua kumpulan sektor orang yang menggelarkan diri mereka sebagai Wayari muno, yang terletak di utaranya. wilayah tradisional berhampiran Sungai Guaviare, Jabatan Guaviare di Amazon Colombia.

Para mubaligh yang mendekati kumpulan Nukak pertama di tempat berhampiran Sungai Guaviare memindahkan misi mereka pada tahun 1985 ke Laguna Pabón II, sebuah lokasi yang tidak boleh diakses dan terpencil dari sungai yang boleh dilayari di tengah-tengah wilayah mereka. Dari situ, secara kekal dan mengambil kesempatan daripada infrastruktur dan logistik yang penting (jalur pendaratan, komunikasi radio, penyediaan alatan tetap, makanan, dll.), mereka berjaya menyatukan kehadiran yang, tidak lama lagi, menjadi penting untuk memenuhi keperluan material dan memenuhi peranan asas bantuan dalam rawatan penyakit pernafasan yang mula merebak dari awal hubungan Nukak dengan penjajahan koka yang, pada masa itu, dipergiatkan di sempadan wilayah mereka.

Dari tahun 1985 dan seterusnya, mubaligh menjamin bekalan ubat-ubatan dan antibiotik di Laguna Pabón II untuk menyembuhkan orang yang mengalami jangkitan pernafasan, dan dalam masa yang singkat, pemergian kumpulan dan keluarga melalui Misi menjadi kerap, dengan penginapan yang memudahkan pembelajaran bahasa dan budaya oleh mubaligh– alat komunikasi yang digunakan oleh Puak Baru dalam penterjemahan dan penyesuaian petikan alkitabiah dan pengajaran kepercayaan baru kepada Nukak yang mudah diasimilasikan kerana ini mengandungi unsur budaya mereka sendiri. Di samping itu, mereka berusaha untuk menyatukan kebergantungan dengan menyampaikan naratif ketakutan yang menurutnya kumpulan Nukak harus menahan diri daripada kerap ke kawasan penjajahan kerana komuniti peneroka koka di sana dan amalan “dunia” mereka bukan sahaja mewakili ancaman kepada kehidupan, tetapi mereka juga boleh terperangkap dalam situasi seperti penahanan orang, eksploitasi buruh, dan amalan dan maksiat seperti alkohol, dadah dan pelacuran.

Walaupun begitu, atas sebab-sebab yang tidak begitu difahami, sekumpulan 48 orang Nukak telah melakukan perjalanan, pada tahun 1998, yang berlangsung selama kira-kira 3 bulan, melintasi kampung dan kerusi perbandaran jabatan itu. Apabila mereka kembali ke Laguna Pabón, mereka berkongsi pengalaman mereka dengan kumpulan lain dan nampaknya menghilangkan ketakutan kehilangan nyawa mereka di tangan peneroka, walaupun telah mengalami beberapa akibat yang dinyatakan oleh mubaligh.

Mulai saat ini, banyak kumpulan yang mula kerap keluar ke tapak berpenduduk di sepanjang Sungai Guaviare, dan apabila mereka mengenali ciri pertama budaya “cahuene” (putih) di kawasan penjajahan, mereka mengalami penularan penyakit pernafasan yang besar yang menyebabkan a penurunan demografi yang ketara, membawa kepada kelemahan kumpulan dan organisasi sosial mereka.

Salah satu amalan yang menyumbang kepada pengubahsuaian misi secara radikal dalam tempoh dari 1985 hingga 1995 di kalangan kumpulan Nukak yang melalui Laguna Pabón II (Misi) adalah kehidupan nomad. Daripada tiang ini, mereka memperkenalkan penanaman dan pengurusan tanaman kekal sebagai tunggak dalam model guna tanah dan pendudukan kerana ia lebih berfungsi untuk indoktrinasi. Orang asli berhenti di Misi untuk tempoh berubah-ubah sehingga 15 hari atau lebih, di mana mereka mendapat perhatian di dispensari perubatan yang disediakan oleh New Tribes untuk merawat orang sakit, menerima barangan dan makanan sebagai pertukaran untuk kerja untuk tugas penyelenggaraan kemudahan. (rumah, jalur pendaratan, tanaman), atau mereka berkhidmat sebagai pemberi maklumat dalam bahasa dan tradisi budaya kepada mubaligh. Semasa penginapan ini, mereka juga menerima benih dan arahan mengenai penjagaan tanaman, pembinaan rumah kekal, dan diajar untuk mengelakkan risiko kesihatan yang berkaitan dengan sentiasa mengembara melalui hutan.

Pada masa itu, sistem penggunaan sumber berkisar pada memburu, menangkap ikan, dan mengumpul buah-buahan hutan, serta penubuhan tanaman bertaburan untuk pengeluaran berkala di kawasan yang luas yang menandakan peristiwa penting dalam perjalanan bermusim. Model ini memerlukan organisasi sosial tertentu, dengan autonomi penuh dalam kepimpinan kumpulan dan sektor wilayah, sistem perhubungan dan peraturan pakatan berdasarkan tradisi, dan kosmogoni yang mampu menyuarakan secara fungsional konsep mereka tentang susunan semula jadi dan sosial.