Lindungi hak Orang Asli di Chittagong Hill Tracts

Kumpulan Hak Minoriti, Kumpulan Kerja Antarabangsa untuk Hal Ehwal Orang Asli (IWGIA) dan FIAN International menyatakan kebimbangan mereka tentang semakan kehakiman yang sedang dijalankan terhadap Peraturan Chittagong Hill Tracts (CHT), 1900 di Bangladesh, yang bertujuan untuk melemahkan perkataannya yang akan menjejaskan hak Orang Asli, juga dipanggil Adivasis, dari kawasan Chittagong Hill Tracts di Bangladesh. Pertubuhan-pertubuhan itu menyeru kerajaan Bangladesh untuk mengambil langkah-langkah yang perlu untuk melindungi hak Orang Asal serta warisan pelbagai budaya CHT dan Bangladesh secara keseluruhan.

Peraturan CHT, 1900 (juga: Peraturan) ialah tonggak sistem pemerintahan sendiri di rantau ini, di mana kebanyakan Orang Asal di Bangladesh tinggal, dan di mana konflik keganasan berterusan walaupun Perjanjian Damai Chittagong Hill Tracts (CHT Accord) ditandatangani ) tahun 1997.

Orang Asli di Bangladesh telah mengalami pelanggaran hak asasi manusia yang meluas selama beberapa dekad, pengusiran paksa dari tanah nenek moyang mereka untuk memberi laluan kepada ladang-ladang tunggal (cth. getah), pembinaan jalan raya, pelancongan, program penempatan Bengali, takungan dan skim hidroelektrik. Pengusiran sedemikian telah disertai dengan pembunuhan beramai-ramai dan pembunuhan politik, penangkapan dan penahanan yang menyalahi undang-undang berdasarkan tuduhan palsu, serta pencabulan hak asasi manusia yang lain, termasuk hak atas tanah, makanan, air, perumahan dan persekitaran yang bersih, sihat dan mampan yang selamat. .

Peraturan CHT, 1900 adalah amat penting kerana ia memberikan Orang Asal ini satu darjah autonomi, dengan memperkasakan institusi Orang Asli tradisional, dan menegakkan undang-undang dan amalan adat yang berkaitan dengan tanah, sumber dan keluarga.

Ini bukan kali pertama Peraturan CHT, 1900 tertakluk kepada penelitian kehakiman. Pada 2016, Bahagian Rayuan Mahkamah Agung mengesahkan kesahihan dan keberkesanan Peraturan dalam kes Wagachara Tea Estate Ltd. lwn Muhammad Abu Taher & Lain-lain, 16 BLD (AD), 36 (2016). Selepas itu, pada 2017, bahagian yang sama membatalkan penghakiman mahkamah rendah yang telah mengisytiharkan Peraturan 1900 sebagai ‘undang-undang mati’ pada tahun 2003, dalam kes Government of Bangladesh lwn Rangamati Food Products and Others 69 DLR (AD) (2017)

Walau bagaimanapun, kenyataan yang disebutkan tidak melindungi peruntukan daripada cabaran selanjutnya: pada 2018, dua peneroka etnik Bengali, dari daerah Rangamati dan Khagrachari di CHT, memfailkan petisyen semakan (Petisyen Sivil No. 54/2018 dan 192/2018) di hadapan Agung. Mahkamah terhadap undang-undang kes yang menyokong Peraturan.

Pada 2022, Peguam Negara Bangladesh menyokong Petisyen Sivil No. 54/2018 dan 192/2018 dan meminta pemadaman perkataan tertentu daripada penghakiman yang disebutkan di atas, mengulangi permintaan ini pada Mei 2024. Teks yang dicabar termasuk istilah ‘Raja’ ( ketua adat) dan ‘Asli’, serta perenggan lain yang didakwa berkaitan dengan perkara undang-undang adat.

Percubaan semasa untuk melemahkan kata-kata Peraturan melalui litigasi adalah ancaman serius kepada autonomi yang sudah terhad yang diberikan kepada Orang Asli CHT. Jika dibuat, perubahan yang dicadangkan akan mengurangkan kesahihan Peraturan secara serius, membuka jalan untuk terus mengabaikan hak Orang Asal di negara di mana pencabulan hak asasi manusia yang serius terhadap Orang Asal sudah menjadi perkara biasa.

Penggantian istilah tradisional ‘Raja’ dengan istilah kolonial British ‘Ketua’ nampaknya cubaan untuk melepaskan ketua-ketua tradisional pihak berkuasa yang mereka miliki, sama sekali tidak menghiraukan amalan serantau yang telah ditetapkan.

Pemadaman istilah ‘Asli’ mempunyai niat yang jelas untuk menghapuskan atau sekurang-kurangnya melemahkan jaminan bahawa Orang Asli Bangladesh telah diberikan di bawah undang-undang antarabangsa yang ditetapkan sejak beberapa dekad yang lalu.

Cadangan pemadaman perenggan mengenai undang-undang adat akan melucutkan kandungan Peraturan CHT, 1900, mengubah tafsirannya dan seterusnya mengubah isi penghakiman yang mengesahkan kesahihannya. Pindaan kata-kata yang dicabar itu akan memberi kesan berlatarkan pada sistem pentadbiran kompleks yang mentadbir wilayah CHT, menjejaskan hak penduduk Orang Aslinya tanpa sebarang justifikasi undang-undang yang kukuh.