Ekstraktiviti Perlombongan di Wilayah Orang Asli di Peru

Selama berabad-abad, kolonialisme membina imej Peru sebagai negara perlombongan. Naratif ini telah dikekalkan oleh penyertaan yang berkaitan ekstraktivisme dalam ekonomi Peru, daripada aktiviti ekonomi kepada eksport dan pelaburan langsung asing. Baru-baru ini, perlombongan di Wilayah Andes telah disertai oleh perlombongan emas haram di hutan dan Wilayah Orang Asli Amazon. Orang Asli menentang kemaraan jenayah terancang melalui autonomi dan kawalan wilayah.

Tradisi ekstraktivisme yang lama di Peru telah memastikan perlombongan dalam pelbagai bentuknya (perlombongan mega, sederhana, tidak formal, haram dan juga artisanal) telah didirikan sebagai penghalang yang sukar dicabar. Fakta semata-mata mempersoalkan atau menentang dogma kebangsaan ini bukan sahaja boleh mengutuk anda kepada pengasingan, tetapi juga membawa kematian.

Ekstraktivisme perlombongan, iaitu, pengekstrakan mineral dalam jumlah yang besar, berorientasikan ke arah mengeksport bahan mentah dalam bentuk yang tidak diproses (atau diproses secara minimum). Amalan ini bermula dengan kolonialisme, apabila kekayaan telah berubah menjadi emas dengan usaha mendesak untuk mengeluarkannya dari pergunungan. Cerro Rico del Potosí adalah asal usul revolusi mineral dan kapitalisme berdasarkan mineralisasi keadaan manusia. Dalam konteks ini, Peru menduduki kuasa politik yang memungkinkan transformasi ini, menyediakan material dan alam semula jadi, tetapi buruh Orang Asli yang kemudiannya dimusnahkan di lombong.

Sejarah kolonialisme perlombongan adalah luas. Faktor biasa ialah penduduk luar bandar yang miskin, Orang Asli dan orang asli sentiasa kalah. Dalam pengertian ini, sepanjang 30 tahun neoliberalisme yang lalu, kita dapati peristiwa penting dalam bentuk konflik sosio-persekitaran yang telah menentukan bahkan nasib kerajaan pada masa itu. Tetapi pencapaian yang paling biasa diperhatikan dalam projek perlombongan di wilayah Orang Asli dan kawasan yang dihuni oleh campesinos (petani luar bandar berskala kecil yang miskin). Terdapat kemenangan besar tetapi penuh harapan yang, walaupun perubahan institusi yang positif, kini runtuh.