persempadanan wilayah, penentuan nasib sendiri dan penentangan

Ketahanan penduduk Creole keturunan Afro di Nicaragua telah menghadapi pelbagai cabaran dalam masyarakat yang ditandai dengan tatanan sosial yang tidak adil, diskriminasi dan perkauman, yang telah cuba meletakkan perjuangan mereka kepada tindakan yang tidak relevan atau sporadis. Walau bagaimanapun, rakyat telah memikul tanggungjawab yang bertujuan untuk menuntut hak mereka dan menentukan tempat mereka dalam sejarah Pantai Caribbean.
Penduduk Creole keturunan Afro di Nicaragua berasal apabila hamba asal Afrika melarikan diri dari ladang Caribbean sekitar tahun 1640, menetap di wilayah yang dikenali sebagai Mosquitia dan membentuk keluarga dengan Orang Asli dan, kemudiannya, orang Eropah. Banyak keluarga menggunakan nama keluarga hamba, terutamanya bahasa Inggeris dan Belanda, dan mengubah bahasa Inggeris menjadi dialek mereka sendiri yang dikenali hari ini sebagai Kreol Inggeris. Kemudian, lebih banyak hamba bebas telah ditambah, menggabungkan puak Afrika yang berbeza.

Dalam mestizaje ini, lelaki dan wanita Kreol keturunan Afro memainkan peranan penting dalam pemeliharaan adat resam melalui sejarah lisan, gastronomi, tarian, budaya, perubatan tradisional dan kerohanian yang bertahan hingga ke hari ini.

Pecahan Nyamuk

Terletak di Pantai Caribbean di Amerika Tengah, wilayah ini dibahagikan secara strategik untuk memudahkan proses pengilhakan kepada negeri Nicaragua dan Honduras. Pertama, England mengasaskan kerajaan peribumi dan “meletakkannya di bawah perlindungannya”. Kemudian, melalui perjanjian Zeledón-Wyke (1860) dan Harrison-Altamirano (1905) untuk Nicaragua, dan Wyke-Cruz (1859) untuk Honduras, wilayah Mosquitia dan penduduknya telah dilampirkan kepada kedua-dua Negeri.

Perjanjian itu menimbulkan perampasan tanah nenek moyang keturunan Afro dan Orang Asli yang tidak dirujuk mahupun dimaklumkan tentang keputusan ini. Wilayah Orang Asli yang dilampirkan ke Nicaragua menjadi reservasi untuk penerusan kerajaan Nyamuk, tetapi dengan sekatan wilayah. Di samping itu, bentuk kerajaan mereka berubah daripada monarki Pribumi kepada kerajaan Pribumi dan keturunan Afro dengan ketua keturunan yang ditakrifkan dalam majlis pemerintahan mereka.

Selepas pengilhakannya ke Nicaragua, wilayah itu mengalami beberapa perubahan nama: Rizab Mosquitia, Pantai Atlantik, Jabatan Zelaya, Zon Khas I, II dan III, Wilayah Autonomi dan kini Pantai Caribbean. Dalam proses ini, sempadan baru telah diwujudkan dengan negara jiran dan dalam bahagian politik pentadbiran yang sama di Nicaragua. Selain itu, Kepulauan San Andres, bahagian penting Mosquitia, telah dimasukkan ke dalam Colombia.

Wilayah yang terputus-putus ini telah menjadi kawasan pengaruh budaya orang Creole, yang selama berabad-abad telah mengekalkan hubungan linguistik dan kekeluargaan yang erat, serta pertukaran komersial. Sebaliknya, apabila republik itu dibentuk dengan kehadiran orang-orang keturunan Afro, orang-orang Creole di rantau ini mempunyai sejarah eksploitasi, penjajahan, kemiskinan dan diskriminasi yang sama kepada etnik minoriti lain. Justeru, mereka terpaksa bergelut selama berabad-abad di peringkat nasional dan antarabangsa untuk menuntut hak sejarah yang diiktiraf secara paksa dalam undang-undang dan statut.