Perjanjian perdagangan karbon rahsia di Indonesia boleh menuai akibat buruk bagi Orang Asli untuk generasi akan datang

Kerajaan Negeri Sabah menandatangani Perjanjian Pemuliharaan Alam Semula Jadi (NCA) dengan syarikat cangkerang Hoch Standard Pte Ltd (HSPL)[i]. NCA telah ditandatangani secara rahsia dan orang Sabah tidak mengetahuinya sehingga perkhidmatan berita Mongabay memecahkannya 12 hari kemudian, pada 9 November[i].

Sejak itu, perjanjian itu mendapat lebih banyak kritikan daripada masyarakat sivil, Orang Asli, NGO, masyarakat tempatan dan pegawai negeri, manakala penyokong sendiri cuba menyembunyikan sebanyak mungkin maklumat.

NCA memberikan syarikat Singapura HSPL hak monopoli komersial ke atas semua karbon dan modal semula jadi lain dalam dua juta hektar hutan Sabah selama 100 tahun, dengan pilihan untuk memperbaharui[i]. Walaupun matlamat segera perjanjian itu ialah perdagangan karbon, perjanjian itu memberikan syarikat hak komersial kepada semua sumber asli, tidak termasuk minyak dan gas, kayu dan sumber mineral[i].

Perjanjian itu memberikan kerangka hak yang luas, tetapi juga meliputi kawasan yang sangat besar iaitu bersamaan dengan 27 peratus keluasan Sabah, mencakupi kira-kira separuh daripada kawasan hutan negeri. Masih tidak diketahui dengan tepat tanah mana yang dilindungi oleh perjanjian itu, tetapi hasratnya adalah untuk berada di Kawasan Terlindung Sepenuhnya di Sabah[i].