Afro-Mexican sentiasa diturunkan ke tangga terakhir

Rosy Castro Salinas ialah seorang wanita Afro-Mexico daripada komuniti Charco Redondo di perbandaran Tutupepec, di negeri Oaxaca. Beliau ialah calon kedoktoran dalam undang-undang di Benemérita Universidad de Oaxaca dan ahli Majlis Kebangsaan untuk Mencegah Diskriminasi di Mexico (CONAPRED). Selain itu, beliau adalah ahli Perikatan Wanita Orang Asli dan Keturunan Afro dan pengasas dan penyelaras Forum Orang Asli, Afro-Mexican, Mestizo, Wanita Nelayan dan Wanita Luar Bandar di Bahías de Huatulco.

José Miguel González: Bagaimanakah anda menerangkan penafian sejarah orang Afro-Mexican?

Rosy Castro Salinas: Secara umumnya, individu Afro-Mexico sentiasa dikecilkan, diperkecilkan dan diturunkan ke tangga sosial yang paling rendah. Akibatnya, mereka secara konsisten dipadamkan dari sejarah. Pada abad ke-19, selepas pemansuhan perhambaan berikutan Kemerdekaan, adalah dijangka bahawa realiti untuk orang kulit hitam akan berubah. Walau bagaimanapun, tidak banyak kemajuan untuk penduduk keturunan Afrika. Kemudian teori mestizaje muncul, menghapuskan sepenuhnya orang Afro-Mexican daripada sejarah, dan kami menyedari bahawa struktur halimunan dan pengurangan ini sentiasa ada. Akhirnya, satu teori dikemukakan bahawa tidak ada orang kulit hitam di Mexico sehingga tahun 1946 apabila ahli antropologi Gonzalo Aguirre Beltrán menulis: “Ya, ya, ada orang kulit hitam. Mereka berada di Oaxaca, mereka berada di Guerrero, mereka berada di Veracruz, mereka berada di sini. di tempat-tempat seperti itu.” Dan begitulah sumbangan yang dibuat oleh penduduk ini dari zaman penjajah hingga kini mula dihargai.

JMG: Bilakah gerakan Hitam muncul di Mexico?

RCS: Tidak dinafikan, pergerakan Zapatista mempunyai kesan yang ketara, mencetuskan perjuangan sosial dan mengaktifkan gerakan Hitam antara 1996 dan 1997 di Mexico. Dalam konteks ini, kami juga menemui struktur dalam komuniti, adat dan tradisi kami di mana wanita tidak mempunyai suara. Suara kami tiada kerana ia adalah pergerakan lelaki. Oleh itu, kami mula menjana gerakan di Oaxaca, sebuah negeri yang kaya dengan gerakan sosial, perjuangan yang serius, dan penentangan. Oleh itu, bukanlah suatu kebetulan bahawa kita adalah sebahagian daripada gerakan ini.

JMG: Apakah ciri-ciri Oaxaca yang menjadikannya buaian gerakan sosial?

RCS: Negeri Oaxaca termasuk wilayah yang kaya dengan sumber semula jadi. Walau bagaimanapun, masyarakat kita kekal sebagai golongan termiskin dalam negara. Ini adalah paksi tematik yang selalu diperkatakan oleh rakan sekerja kami, dan tiba-tiba kami yang melangkah untuk bercakap kerana terdapat keperluan yang mendesak, perlu dan mendesak. Oleh itu telah diilhamkan artikulasi wanita kami dengan perspektif kami sendiri dan fokus kami sendiri. Kami mengambil perjuangan lelaki dan menguatkannya.