Menjelang penghujung abad ke-17, Orang Asli di Dataran Rendah Bolivia mempunyai pertemuan yang suram dengan orang asing. Pertama, orang Asli bertelagah dengan perintah agama Katolik yang datang ke wilayah mereka untuk menanam agama Kristian. Dianggap sebagai “kafir”, kepercayaan dan adat Orang Asli telah musnah. Pada masa ini, pandangan dunia ini hanya bertahan sebagai “jejak” dari apa yang mereka wakili untuk pengurusan wilayah dan kewujudan bersama komunal, terutamanya kompromi yang mereka wujudkan dengan hutan untuk hidup daripadanya tanpa menyebabkan kerosakan kepada biodiversitinya. Pertemuan ini, yang berlangsung selama satu abad, adalah “dosa asal” kegilaan mistik Kristian di tanah Amerika.
Pertemuan kedua lebih tragis. Jika yang pertama adalah perampas jiwa yang terkenal, mereka adalah vandal yang datang untuk mengeksploitasi getah dan memperhambakan orang Asli untuk mengutip susu getah. Apa yang dipanggil “caucherías” [penorehan getah] berlanjutan dari penghujung abad ke-19 hingga dekad kedua abad ke-20 dan mendominasi pertumbuhan ekonomi di rantau ini. Pertemuan ketiga berlaku apabila syarikat pembalakan datang untuk membongkar hutan mereka. Rompakan sumber hutan disertai oleh orang lain yang datang untuk mengeksploitasi tanah: mereka memusnahkan hutan dan mencipta ladang lembu dan ladang koka.
Trauma mempunyai banyak asal usul, makna dan akibat. Bagi kumpulan terpinggir, ia mempunyai kesan yang kompleks. Dalam kes Orang Asli Tanah Pamah, trauma adalah akibat daripada proses inkulturasi evangelis, eksploitasi separuh perhambaan buruh mereka oleh syarikat getah, rompakan hutan dan pengembangan berterusan sempadan pertanian dan ternakan ke dalam hutan mereka. Pengalaman traumatik ini bukan sahaja menyumbang kepada kemusnahan struktur sosial dan ekonomi mereka tetapi telah meninggalkan kesan yang tidak dapat dilupakan dalam fikiran mereka. Dengan cara ini, mereka mencipta situasi pengasingan, seolah-olah bayangan telah tumbuh di atas ingatan mereka dan mengganggunya.
Orang dan komuniti yang telah mengalami peristiwa traumatik terkenal sukar untuk berhubung semula dengan masa lalu. Ini kerana trauma menimbulkan sejenis amnesia retrograde yang melucutkan keupayaan individu untuk pulih daripada situasi yang telah mengganggu fikiran mereka. Bukan sahaja pandangan dunia mereka telah dicemari, tetapi wilayah mereka juga telah dirosakkan, aset alam sekitar mereka musnah dan organisasi mereka dirombak dari segi sosial dan politik. Integriti fizikal tidak dapat menahan pembubaran personaliti sosial,” kata Levi Strauss dalam Tristes Tropiques (Tropik Sad).
Dan walaupun pelbagai jenis trauma yang dialami menyukarkan untuk mengingati semula masa lalu, pembinaan semula peristiwa yang menghasilkan trauma adalah latihan yang mempunyai tujuan pemulihan, terutamanya pada orang yang identitinya telah diasingkan. Dari perspektif antropologi, membina semula masa lalu adalah ingatan (fungsi simbolik ingatan) untuk mentafsir dan menandakan semula masa lalu. Membina semula ingatan, untuk mengenali situasi traumatik yang dialami, memberikan orang kesan pemulihan dari segi budaya dan organisasi.