Maasai menghadapi satu lagi pencabulan hak mereka di Tanzania dalam perjuangan mereka yang berterusan

Pada 14 Ogos, Orang Asal dan aktivis hak mendapat tahu bahawa kerajaan Tanzania memutuskan untuk mengecualikan orang dari 11 wad yang terdiri daripada 25 kampung dan 96 kampung kecil di Ngorongoro daripada pendaftaran pemilih, dengan berkesan menafikan lebih daripada 100,000 Maasai daripada hak demokrasi mereka yang dijamin. kepada penyertaan sivik.

Pada 2 Ogos, Kerajaan Tanzania mengeluarkan Notis Kerajaan No. 673 “Dekri Pindaan Dekri Penandaan Kawasan Pentadbiran dalam Kerajaan Tempatan (Pihak Berkuasa Daerah) 2024”. Seksyen 2 notis itu memerlukan penyahsenaraian wad, kampung dan perbandaran dalam 7 Majlis Daerah berikut: Ngorongoro, Bahi, Chemba, Kasulu, Kakonko, Hai dan Rombo.

Secara keseluruhannya, notis itu menyenaraikan 14 wad, 32 kampung dan 135 kampung kecil, dengan Ngorongoro menghadapi paling banyak masalah dengan lebih 70% daripada penyenaraian berlaku di daerah itu.

Pertubuhan hak asasi manusia di seluruh negara telah mengkritik langkah kerajaan dan menyatakan bahawa dekri itu bukan sahaja melanggar sekurang-kurangnya 7 Perkara Perlembagaan, Akta Tanah No. 4 Tahun 1999 dan Undang-Undang Tanah Desa No. 5 Tahun 1999, tetapi juga merupakan pelaksanaan yang tidak tepat dari segi undang-undang. Akta Kerajaan Tempatan (Pihak Berkuasa Daerah) Cap. 287 Tahun 2002 yang tidak memberikan Menteri kuasa untuk menyahsenarai kampung, dan oleh itu perlu diperbetulkan.

Dalam menunjukkan rasa tidak puas hati mereka, pada 18 Ogos, beribu-ribu penunjuk perasaan yang aman dengan beraninya menyekat Jalan Ngorongoro-Serengeti menuntut penghormatan terhadap hak asasi mereka. Protes itu berlangsung selama 5 hari.

Pelanggaran hak terbaharu ini berlaku selepas bertahun-tahun komuniti ini mengalami beberapa pencabulan hak, termasuk rampasan tanah, serangan fizikal dan kekurangan akses kepada perkhidmatan sosial, termasuk kesihatan dan pendidikan.

Menafikan pendaftaran pengundi mereka adalah tindakan terakhir selepas kekecewaan yang semakin meningkat daripada ribuan yang dipinggirkan oleh kerajaan.

Penunjuk perasaan menggunakan sekatan untuk menyeru perbincangan bermakna dengan kerajaan dan untuk meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai tentang perjuangan mereka dan mendapatkan sokongan mereka.