Penghentian Perlombongan Haram di Bolivia

Perlombongan emas berkembang pesat di tebing sungai yang merentasi wilayah Orang Asli dan taman negara di Amazon Bolivia. Berdepan dengan pencemaran merkuri, Orang Asal di utara La Paz memenangi tindakan mahkamah perlembagaan yang menghentikan aktiviti perlombongan haram. Ketetapan itu membenarkan perbincangan tentang cara perundingan dan persetujuan bebas, awal dan termaklum digunakan, dan refleksi tentang penggunaan kolektif milik bersama. Melihat ke masa depan, resolusi bersejarah ini mengukuhkan pembangunan protokol autonomi dan kedudukan wilayah yang telah memutuskan untuk mengisytiharkan diri mereka bebas daripada perlombongan.

Dianjurkan di Central de Pueblos Indígenas de La Paz (CPILAP), Tacanas, Mosetenes, Tsimanes, Uchupiamonas, Lecos dan Araonas yang mendiami Amazon Utara sedang berjuang menentang kemajuan perlombongan emas haram di rantau ini. Akibatnya, mereka memfailkan Tindakan Popular dan memperoleh Resolusi Perlembagaan yang menggalakkan yang telah membuka jalan bagi mempertahankan wilayah, kehidupan dan air, serta untuk menandakan semula hak mereka untuk menentukan nasib sendiri.

Salah satu aspek utama penaklukan undang-undang ini adalah untuk meletakkan kembali skop dan tujuan hak Orang Asal untuk mendapatkan perundingan dan persetujuan (FPIC) yang bebas, dimaklumkan, [Consentimiento Libre, Previo e Informado CLPI, dalam bahasa Sepanyol] . Bukan lagi sebagai prosedur semata-mata yang berfungsi kepada model pembangunan semasa, yang dicurangi oleh aktor ekstraktivis dan keterlibatan negara. Tetapi sebagai alat politik yang membolehkan orang ramai berbincang secara bebas mengenai masa depan bersama mereka dan untuk menguatkuasakan visi pembangunan mereka sendiri.

Pada masa ini, CPILAP cuba mengelak serangan daripada sektor koperasi perlombongan dan berdepan dengan ketidaksediaan Kerajaan Pusat untuk mematuhi Resolusi Perlembagaan. Pada masa yang sama, dan yang lebih penting, ia sedang menjalani proses refleksi mendalam tentang penggunaan, pengurusan, pentadbiran dan kawalan wilayah yang tidak terhad kepada keputusan yang boleh dibuat oleh satu komuniti atau wilayah, tetapi kepada apa yang kolektif yang lebih luas yang saling berkaitan melalui kehendak sungai.